Kurs og LSA 3.–4. trinn

Mandag

Dundgeons & Dragons (LSA)
D&D er en god blanding av improvisasjonsteater og brettspill. Sammen med Karsten får elevene leve seg inn i historien til heltene man hører om i spillet og bestemme hvordan de skal overkomme utfordringene underveis. Aktiviteten inviterer elevene til kreativitet, problemløsning og fungerer som et inkluderende miljø på en morsom og engasjerende måte.
Temaområde – II. Kunst, kultur og kreativitet
Grunnleggende ferdigheter – Lek og sosial kompetanse / Språk

Drama-o-rama (eksternt kurs)
Bli med på morsomme teaterøvelser gjennom lek som inneholder fantasi, improvisasjon og kommunikasjonsøvelser. Drama er med på å utvikle elevens ferdigheter faglig, så vel som sosialt. Målet med aktiviteten er å gi barna mestringsfølelse, selvtillit og gi dem opplevelsen av hvordan det er å jobbe med noe over tid for å oppnå et resultat.
Dette er en påmeldingsaktivitet.

Tirsdag

Friluftsgruppa (LSA)
Hver uke går elevene på tur med Eirik og Daniel i Østmarka. Friluftsliv gir rom for læring gjennom naturopplevelser, fysisk aktivitet og trivsel utendørs. Ved siden av aktiviteter og oppgaver i skogen, får elevene også servert god mat, enten tilberedt på forhånd eller på bål ute. Barneveiledernes fokus under aktiviteten er respekt for naturen, nysgjerrighet og fysisk aktivitet.
Temaområde – I. Natur, miljø og bærekraftig utvikling / III. Fysisk aktivitet / IV. Mat og helse.
Grunnleggende ferdigheter – Lek og sosial kompetanse / Regning og matematikk.

Sløyd (LSA)
På sløyden skal elevene få muligheten til å utfolde sine kreative evner gjennom praktiske og varierte oppgaver. Gjennom veiledning av Eirik vil elevene få erfaring med ulike materialer og verktøy, som har som mål å stimulere utviklingen av deres motoriske ferdigheter. Målet med aktiviteten er motivasjon og mestring som bidrar til sosial utvikling blant elevene.
Temaområde – II. Kunst, kultur og kreativitet / I. Natur, miljø og bærekraftig utvikling.
Grunnleggende ferdigheter – Lek og sosial kompetanse / Regning og matematikk.

GT-kor og basketball (eksterne kurs)
Vi følger påmeldte elever bort til Samlingssalen for GT-kor og til Oppsal Arena for Basketball.
Ved spørsmål, ta kontakt med kursholderne via e-post:
gtkoret@gmail.com        post@oppsalbasket.no

Allidrett i gymsalen (kurs)
Aktiviteten ønsker å tilby en mangfoldig og morsom tilnærming til fysisk aktivitet for elevene. Gjennom ukentlige introduksjoner til nye idretter, gir aktiviteten elevene muligheten til å styrke motoriske ferdigheter, utvikle positive holdninger til fysisk aktivitet og å trene sosial kompetanse gjennom fellesaktiviteter og lagspill.

Kunst og håndverk (kurs)
Aktiviteten gir elevene muligheten til å utforske og erfare ulike kunst- og kulturuttrykk. Gjennom praktiske oppgaver med teknikker og materialer ønsker vi å støtte opp under elevenes motoriske ferdigheter. Målet med aktiviteten er å inspirere til nysgjerrighet, kreativitet og skaperglede, samt skape en arena for sosial læring med idemyldring og samarbeid blant elevene. Aktiviteten gjennomføres med 2. trinn.

Håndball (eksternt kurs)
Vi følger påmeldte elever bort til Oppsal Arena
for håndball.
Ved spørsmål, ta kontakt med kursholderne via
e-post: barneidrettsansvarlig@oppsalhandball.no.

Fredagsklubben og AKS-rådet
Barnas medvirkning er viktig for alle på AKS. Derfor vil fredagene fremover være AKS sin egen medvirkningsdag! Gjennom AKS-rådet kan elevene fremme forslag om aktiviteter, innkjøp av utstyr og matservering. Hver fredag vil barneveilderne gjennomføre en medvirkningsaktivitet som AKS-rådet avgjør gjennom demokratisk avstemning. AKS-rådet ledes av Lise og vil bestå av elever fra hver klasse på 1.–4. trinn

Småkokkene med Gro
På skolekjøkkenet lærer elevene om matlaging og ernæring på en praktisk og engasjerende måte. Gro veileder elevene i ulike matlagingsoppgaver og deler kunnskap om sunne og balanserte måltider. Aktiviteten har fokus på elevenes evne til å samarbeide rundt et fellesmål, i tillegg til respekt for ulike matkulturer.
Temaområde – IV. Mat og helse / II. Kunst, kultur og kreativitet / I. Natur, miljø og bærekraftig utvikling.
Grunnleggende ferdigheter – Lek og sosial kompetanse / Språk / Regning og matematikk.

Gruble (LSA)
Gjennom varierte oppgaver som kryssord, sudoku, Kahoot, spill og problemløsningsoppgaver utfordres elevene til å tenke kreativt og strategisk. Aktiviteten har som mål å styrke elevenes evne til å samarbeid og dele ideer. Kursholder er Ana.
Temaområde – II. Kunst, kultur og kreativitet