Kurs og LSA 1. trinn

Mandag

Forming på kunstrommet (kurs)
Aktiviteten gir elevene mulighet til å utforske og erfare ulike kunst- og kulturuttrykk. Gjennom praktiske oppgaver med teknikker og materialer ønsker vi å støtte opp under elevenes motoriske ferdigheter. Målet med aktiviteten er å inspirere til nysgjerrighet, kreativitet og skaperglede, samt lage en arena for sosial læring med idemyldring og samarbeid mellom elevene.

Tirsdag

Digital læring (LSA)
På datarommet får elevene en introduksjon i bruken av digitale verktøy og nettvett. Mål med aktiviteten er mestringsfølelse, bygge felleskap gjennom interesser og legge til rette for elevenes kreativitet gjennom digitale uttrykksformer. Etter hvert vil vi arrangere quiz på Kahoot og utfordringer i Minecraft.
Temaområde – II. Kunst, kultur og kreativitet.
Grunnleggende ferdigheter – Språk / Lek og sosial
kompetanse / Digital ferdigheter.

Lesestund med AKS-bamsen (kurs)
Gjennom å bli lest for og å høre lydbok ønsker vi å stimulere til språkutvikling, og styrke elevenes muntlige og skriftlige ferdigheter. Fokus for aktiviteten er å sikre et språklig felleskap på AKS, samt vekke elevenes kreativitet ved å uttrykke tanker og ideer gjennom skriftlige, tegnede eller muntlige fortellinger.

Allidrett i gymsalen (kurs)
Aktiviteten ønsker å tilby en mangfoldig og morsom tilnærming til fysisk aktivitet for elevene. Gjennom ukentlige introduksjoner til nye idretter, gir aktiviteten elevene muligheten til å styrke motoriske ferdigheter, utvikle positive holdninger til fysisk aktivitet og å trene sosial kompetanse gjennom fellesaktiviteter og lagspill.

GT-KOR (eksternt kurs)
Vi følger påmeldte elever bort til Samlingssalen for GT-kor.
Ved spørsmål, ta kontakt med kursholderne via e-post: gtkoret@gmail.com

Spillklubb (LSA)
Spill gir elevene en unik mulighet for samarbeid, strategisk tenkning og problemløsning, i tillegg til å lage et felleskap blant elevene på AKS. Med Spillklubb ønsker vi å utvikle elevene sosiale ferdigheter – håndtere følelser rundt nederlag og seier, respekt og kommunikasjon.
Temaområde – II. Kunst, kultur og kreativitet.
Grunnleggende ferdigheter – Lek og sosial kompetanse / Språk / Regning og matematikk.

Håndball (eksternt kurs)
Vi følger påmeldte elever bort til Oppsal Arena for håndball.
Ved spørsmål, ta kontakt med kursholderne via epost:
barneidrettsansvarlig@oppsalhandball.no.

Medvirkningsdag og AKS-rådet
Barnas medvirkning er viktig for alle på AKS. Derfor vil fredagene fremover være AKS sin egen medvirkningsdag! Gjennom AKS-rådet kan elevene fremme forslag om aktiviteter, innkjøp av utstyr og matservering. Hver fredag vil barneveilderne gjennomføre en medvirkningsaktivitet som AKS-rådet avgjør gjennom demokratisk avstemning. AKS-rådet ledes av Lise og vil bestå av elever fra hver klasse på 1.-4. trinn

Dans (LSA)
Dans som aktivitet i AKS skal ha fokus på mestring, et positivt felleskap og kroppsbeherskelse. Jonas vil veilede elevene i enkel oppvarming, tøying, teknikk og koreografi. Dansing gir rom for sosial læring og skaper positive holdninger mot fysisk aktivitet.
Temaområde – II. Kunst, kultur og kreativitet / III. Fysisk aktivitet.
Grunnleggende ferdigheter – Språk / Lek og sosial kompetanse / Regning og matematikk.