Skulptur i skolegården

Nome er født i Mandal i 1911. Han begynte sin billedhuggerkunst tidlig, allerede som guttunge skar han trehester. Han startet sin utdannelse på Kunsthåndverksskolen på Dovre, der han fortsatte med trearbeid. Nome fikk stipend for å gå på Kunst- og Håndverksskolen i Oslo og utdanne seg i møbelklassen, men han hadde ikke vært der lenge før han bestemte seg for å lære forming og modellering i stedet.

Sigurd Nome gikk på Akademiet hos professor Rasmussen. Av han lærte han vel den store formen, og den usminkede modelleringen som har fulgt arbeidene hans siden. Skulpturer av kvinner og barn er det han først og fremst har gjort seg kjent for. Figurene hans er å finne over hele Norge.

Billedhuggeren Sigurd Nome har i stor grad hatt det jevne og harmoniserende som varemerke på det meste av sine arbeider. Skulpturene hans er lett tilgjengelige, de avslører seg med en gang og er svært populære.

Nome er representert i Nasjonalgalleriet, Riksgalleriet og en rekke andre faste gallerier.

Helene