2016/2017

Høstsangsamling

Fredag 14.oktober fylte elevene på 1.- 4. trinn opp skolens samlingssal for årets første sangsamling.
Her fikk vi høre mange flotte høstdikt, skrevet og fremført av elever fra 3. og 4. trinn, og sammen sang vi så taket nesten løftet seg.
Som vanlig når vi er samlet, avsluttet vi med vår egen Trasopsang.

Lær Kidsa Koding! på Trasop skole

Lær kidsa koding

I dag var det femte trinn som fikk prøve seg på programmering og det var god stemning i klasserommene.
Lær Kidsa Koding! er en frivillig bevegelse som arbeider for at barn og unge skal lære å forstå og beherske sin egen rolle i det digitale samfunnet. (09.12.16)

Nisseleting

Torsdag 15. desember kl 07.30 samlet elevene fra 1. trinn, foreldre og lærere seg i skolegården på Trasop skole. Lykter ble tent, og det var også mange spente barneansikter som lyste av forventning.
Ryktene hadde fortalt at Østmarkanissen var blitt observert med morgengrøten sin, og nå bar det avsted innover i skogen. Og ganske riktig, et stykke innover fant vi på selveste Østmarkanissen. Han ble nok litt forskrekket først, men koste seg veldig da alle stemte i og sang "På låven sitter nissen". Alle ønsket Nissen "God Jul". Nissen vinket og smilte og med dyp brumlerøst ønsket han alle en "Riktig God Jul".

Juletregang

Julesneen glimrer fremdeles med sitt nærvær, men sammen klarte elever og ansatte ved Trasop skole å skape ordentlig god julestemning.
Tidlig på morgenkvisten tirsdag 20.12.16 sang skolen julen inn med felles juletregang i skolegården. 6. og 7. trinns elevene tok ekstra ansvar for fadderbarna sine så alle de små hadde en trygg og god hånd å holde i.

Grisedissekering

Grisedisseksjon

På 7 trinn har kroppen vært tema, og elevene har jobbet godt med fagtekster om kroppen.
Et av målene i Kunnskapsløftet er at elevene skal kunne gjøre greie for hvordan kroppen er bygd opp og hvordan organene fungerer.
Som avslutning på arbeidet med temaet, har elevene selv har fått prøve seg på grisdissekering. Gjennom dette har elevene fått se i praksis det de har jobbet med de siste ukene.
Grisen er anatomisk nesten helt lik mennesker og ved å dissekere griser, har elevene fått et unikt innblikk i hvordan vår egen kropp er på innsiden. (09.02.17)

Brobygging

I uke 6 og 7 har hele 4. trinn hatt som lekse å bygge en bro. Elevene kunne velge mellom mange ulike brotyper, som for eksempel bjelkebro, buebro, flytebro, hengebro og spennbetongbro. Kravene var at broen skulle være minst 40 cm og tåle en belastning på 1 kg. Vi så mange kreative løsninger og er imponert over hvor flinke elevene på Trasop skole er!

Engelskdag

Vi har sett elever som har lært seg ulike "spells" av professor McGonagall, hatt quiz om England, hatt "afternoon tea", vært på restaurant, vært i London Zoo, Royal Albert hall, vært på sightseeing i London og mye mer! Og alt har vært på engelsk, selvfølgelig! (08.03.17)

Vet du?

Vet du

Fredag 31. mars 2017 var det klart for finalen i årets VET DU? Samlingssalen var fullsatt, stemningen var høy, og alle var klare til å støtte sitt klassetrinn med heiarop. Til tonene av Valdresmarsjen kom de tre finalelagene marsjerende inn, iført ny T-shirts med VET DU?- logo på.

Aller først kalte rektor fram VET DU? – lagene fra klasse 5a, 5b, 6a, 6b,7a og 7b og overrakte dem Trasop skoles Æresdiplom for flott innsats i årets VET DU? – konkurranse. Lagene fikk også med seg en ny basketball til klassen. De seks lagene fikk velfortjent hyllest fra publikum.
Deretter ble finalelagene presentert......5c.........6c.........7c.

Så startet konkurransen, i år med en liten vri. I år både startet og avsluttet nemlig konkurransen med spørsmål fra kategorien musikk. Rektor lurte på hvilke gruppe/band de fikk høre. Gjennom høyttalerne strømmet "Here comes the sun" – og både 5c og 7c kunne svaret: The Beatles. Kanskje skyldtes det huskeregelen fra læreren: Vet du ikke svaret – svar The Beatles – rektor er Beatles-fan.
Deretter gikk det slag i slag med spørsmål fra temaene: Historie, litteratur, naturfag, geografi, sport, Kunst&Håndverk, "Litt av hvert" og musikk. Årets lag imponerte med sine kunnskaper, og gjennom hele konkurransen var det bare 1 til 2 poeng som skilte lagene.

Likevel, da alle 39 spørsmål var besvart, var det klasse 7c som kunne juble høyest. Klasse 6c tok 2. plass, kun ett poeng foran klasse 5c. Dette var en flott finale, lagene imponerte.......dette var gøy!
Til tonene fra "We are the Champions" fikk også finalelagene sine diplomer, sine nye klasseballer og 7c – laget fikk også med seg en kasse brus og twist til å kose seg med sammen med resten av klassen.
Vi gleder oss til neste års runde av VET DU?
GRATULERER MED SEIEREN, 7c!!!!!

Vårstafett 2017

Vårstafett

Så kom endelig dagen for vårstafetter og den tradisjonelle kampen mellom 7. trinn og lærerne ved Trasop skole! Været var fantastisk, stemningen var god og innsatsen til både elever og lærere var upåklagelig! Vi gleder oss allerede til neste år.