Elevene ved Trasop skole takker av rektor

Elisabeth Wang Fremmergård (62 år) skal nå slutte som rektor på Trasop skole. Hun skal førtidspensjonere seg og har sin siste arbeidsdag hos oss 31. desember. Elisabeth har vært rektor på skolen i snart 19 år.

I den anledning ønsker elevene på skolen å komme med en liten hilsen. Elevrådslederne på Trasop skole har både intervjuet rektor Elisabeth og spurt elevene ved skolen om hva de kommer til å huske rektor for.

Da jeg hadde tatt artium (videregående) i 1975, valgte jeg å jobbe som lærervikar et år før jeg begynte å studere. Det er litt artig at mine aller første vikartimer hadde jeg på nettopp Trasop i ausgust-75. Etter studiene jobbet jeg et år som lærer på Karlsrud skole, men ble veldig glad da jeg i 1982 kunne komme tilbake som lærer til Trasop. Jeg jobbet som lærer i 13 år, før jeg begynte å jobbe som undervisningsinspektør -  2 år på Gran skole på Furuset og 4 år på Trasop. I august 2000 var jeg glad og ydmyk over å få lov til å gå inn i rektorjobben. Trasop skole er for meg en helt spesiell skole, med dedikerte lærere og supre elever. Skolen vil alltid ha en stor plass i mitt hjerte, forteller rektor Elisabeth.

Skolen har gjennomgått store forandringer i Elisabeths tid som rektor på Trasop. Skolen har blitt bygget ut tre ganger, det har vært en rekke rehabiliteringsprosesser, skolegården har vært rustet opp og stadig flere elever og ansatte har sin skolehverdag på Trasop. Samtidig har norsk skole også vært gjennom en kontinuerlig endringsprosess med nye reformer, planer og metoder som skal prøves ut.

Samfunnet stiller stadig nye krav til skolen, bl.a. krever den tekniske utviklingen at skolen tilpasser seg de nye kravene. Det stilles krav til elevenes kunnskapsnivå, og på Trasop har vi fokus på at hver enkelt elev skal få utnyttet sitt læringspotensiale i et trygt og godt skolemiljø. Å se elever som mestrer, gir mange gleder i hverdagen og gjør det å få jobbe med barn ekstra givende, sier rektor Elisabeth.

Elisabeth laget teksten til Trasop-sangen i forbindelsen med skolens 50 års jubileum i 2008, og broren hennes Jan (som var rektor på Tveita skole) laget melodien. Hun sier at hun blir stolt og glad hver gang elevene synger Trasopsangen, og sangen synger vi hver gang elevene på skolen er samlet. Sangen handler bl.a. om hvor glade og stolte vi er over skolen vår, at vi sammen skal skape tradisjoner og at et smil er nok til å få nye venner.

Elevrådslederne har gått rundt og spurt elevene på Trasop skole om hvilke ord de synes beskriver rektor best. Det kom mange flotte ord opp, og elevene hadde mange gode historier å fortelle. Her er ordskyen som elevene på Trasop skole synes beskriver rektor best:

Det er ett ord i skyen vi synes fortjener sitt eget punkt. Det at Elisabeth er så glad i Beatles, kommer til å bli husket godt av både elever og ansatte ved skolen. (Mange av elevene tror faktisk at “Imagine” er en Beatles sang, siden det har vært ringetonen til Elisabeth.)

Ber dere meg om å velge bare en Beatles sang? Det blir nok vanskelig, for jeg synes det er så mange fine. Kan jeg velge et helt album?  “Here comes the sun”, eller “Yesterday”. “Hey Jude” er fin, og også “Sgt.Peppers Lonely Heart Club”? Men husk, alle Beatles-sanger er fine å høre på J.

Vi spurte også elevene om hva de tror rektor Elisabeth kommer til å gjøre som pensjonist. Det kom mange forskjellige svar, for eksempel at hun skal begynne å spille Fortnite var mange enige om. Her er ordskyen:

Nå skal jeg, sammen med mannen min, bli førtidspensjonist, og vi ser frem til en ny fase i livet. Vi har lenge tenkt at vi skal gå av samtidig, og nå er dagen her. Vi har blitt besteforeldre til to små herlige gutter, og vi gleder oss veldig til å få mer tid sammen med både barn, barnebarn og venner. Vi har også en liten gård på fjellet hvor vi gleder oss til å tilbringe mye mer tid. Vi gleder oss også til mer tid til å reise, og mannen min og jeg har allerede planlagt våre første turer som pensjonister sammen med venner og familie. Likevel blir det rart, og jeg vet at jeg vil savne både de fantastisk dyktige og gode kollegaene mine og alle de herlige elevene.

Elever og lærere på Trasop skole vil takke for en fin tid sammen, vi håper Elisabeth kommer til å savne oss litt og tenker på oss innimellom. Vi kommer i hvert fall til å savne henne!